Fotowoltaika dla firm – energooszczędność i ekologia w jednym

Trend pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł zaznacza się coraz wyraźniej we współczesnym biznesie. Po zieloną energię sięgają coraz chętniej zarówno prywatne gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorcy. Nic w tym dziwnego, ponieważ jest ona nie tylko ekologiczna, ale i ekonomiczna. Jednym z popularniejszych w Polsce rozwiązań jest fotowoltaika, która pozwala pozyskiwać energię z promieni słonecznych. Zobacz, jak działa fotowoltaika dla firm, i co warto o niej wiedzieć.

Fotowoltaika dla firm – dlaczego warto?

Dobrze prosperująca firma oparta jest na właściwych kalkulacjach. Zmniejszanie kosztów jest równie ważne, co zwiększanie przychodów. Panele fotowoltaiczne wydają się natomiast świetnym sposobem na to, by zmniejszyć koszt dostawy prądu. Dzięki temu na firmowym koncie zostanie więcej środków.

Ceny prądu rosną i wydaje się, że nie zmieni się to w najbliższym czasie. Zwiększone zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz unijne regulacje zwiększają koszty, które w konsekwencji ponoszą konsumenci – w tym firmy. Aby uniknąć tych podwyżek, które mogą obniżać rentowność przedsiębiorstwa, warto zainwestować w panele fotowoltaiczne.

Fotowoltaika dla firm oznacza obniżenie rachunków za prąd już teraz, a także unikanie podwyżek cen energii w przyszłości. Poza tym jest to sposób na zapewnienie sobie stałego i niezależnego źródła prądu, którego nie obejmują awarie czy modernizacje miejskiej sieci.

Polecane  Zakup samochodu krok po kroku – na co zwrócić uwagę?

Optymalna fotowoltaika dla firm – na co zwrócić uwagę?

Im lepiej dobrana i zoptymalizowana fotowoltaika dla firm, tym wydajniej pracuje i większą część zapotrzebowania na prąd może pokryć. Dobrym punktem wyjścia jest określenie zapotrzebowania energetycznego firmy, a następnie dobranie odpowiedniej mocy instalacji, która to zapotrzebowanie będzie w stanie zaspokoić. Nie ma potrzeby znacznego przekraczania wymaganej mocy, ponieważ wytwarzana nadwyżka nie będzie wykorzystywana. Możemy ją zmagazynować, ale tylko w zakresie, na jaki pozwalają nasze akumulatory, albo odesłać do sieci elektrycznej, z której następnie (kiedy nasze panele nie dostarczają wystarczającej ilości energii) możemy ją odebrać. Na odbiór mamy jednak tylko rok, a przy sprawnym systemie niedobory nie zdarzają się zbyt często.

Na większą moc warto natomiast postawić w przypadku firm, które wykorzystują sporo energii w nocy, np. w zmianowym trybie pracy. Wtedy nadwyżki zmagazynowane za dnia są regularnie zużywane w nocy.

Kolejną istotną kwestią przy planowaniu instalacji słonecznej jest jej ulokowanie. Zazwyczaj panele fotowoltaiczne montowane są na dachach lub gruncie. Podłoże do ich zamontowania musi być stabilne, a teren jak najmniej zacieniony. Panele znajdujące się w cieniu także będą pracowały, ale z mniejszą wydajnością. Najlepiej spisują się panele, które układa się pod kątem 30-35 stopni i kieruje w stronę południową. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości w naszej firmie, inne ekspozycje (np. południowo-zachodnia czy wschodnia) i nachylenia też są możliwe.

Polecane  Czy fotowoltaika się opłaca?

Możemy też postawić na inne rozwiązanie, a mianowicie na dwustronne panele pionowe lub panele z trackerami. Technologie te są wydajne, jednak w ich przypadku trzeba się liczyć z większymi inwestycjami.

Czy potrzebna jest koncesja na firmową fotowoltaikę?

Konieczność koncesji i pozwolenia na budowę instalacji fotowoltaicznej reguluje ustawa o OZE. Wyszczególnia ona różne grupy fotowoltaiki, w tym mikro (takie, których moc instalacji jest mniejsza niż 50 kWp) i małe (od 50 do 500 kWp). W ich przypadkach nie ma potrzeby ubiegania się o koncesję. Małe instalacje należy jednak wpisać do rejestru wytwórców energii, ale proces ten nie jest skomplikowany. Koncesja potrzebna jest natomiast przy instalacjach o mocy powyżej 500 kWp.

Jeśli chodzi o pozwolenie na budowę, jest ono konieczne w przypadku instalacji o mocy powyżej 50 kWp. Przy mniejszej mocy nie jest to potrzebne, chyba że montaż paneli wymaga przebudowy (albo rozbudowy) budynku.

Fotowoltaika dla firm – sposoby finansowania i dopłaty

Fotowoltaika dla firm może być jeszcze bardziej atrakcyjną inwestycją, jeśli przy jej finansowaniu skorzystamy z programów ulg i dotacji do zielonej energii.

Popularnym rozwiązaniem jest na przykład korzystanie z ulgi termomodernizacyjnej. Program ten jest co prawda przeznaczony dla domów mieszkalnych, ale jeśli prowadzimy swoją działalność gospodarczą w domu – to rozwiązanie będzie możliwe i wygodne. Od dochodu będziemy mogli wtedy odliczyć wydatki poczynione na zakup i montaż paneli fotowoltaicznych do kwoty 53 tysięcy złotych.

Polecane  Zakup samochodu krok po kroku – na co zwrócić uwagę?

W przypadku firm, które rocznie zużywają ponad 2 Gwh, możliwe jest skorzystanie z programu „Energia Plus”, w ramach którego dotowane są instalacje produkujące zieloną energię (między innymi panele słoneczne). Należy jednak przeprowadzić odpowiedni audyt energetyczny. Dotacja może wynieść do 50 tysięcy złotych, ale w ramach programu możliwa jest też pożyczka nawet 3,95 miliona złotych.

Dla średnich firm odpowiedni może okazać się program „Bocian”. W jego ramach dofinansowane mogą być projekty zmierzające do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i zwiększenie produkcji energii z OZE. Fotowoltaika właściwa dla tego programu powinna mieć moc od 40 kWp do 1 MWp. Dofinansowanie ma formę pożyczki w wysokości do 4 milionów złotych.

Oczywiście można też zaciągnąć pożyczkę w banku. Raty EKO oferowane przez Santander Consumer Bank pozwolą sprawnie zrealizować inwestycję w panele fotowoltaiczne i szybko cieszyć się niższymi rachunkami za prąd.

Warto pamiętać, że fotowoltaika dla firm ma też aspekt wizerunkowy. Panele na dachu jasno komunikują naszym kontrahentom, że zależy nam na ekologii, inwestujemy w nowoczesne rozwiązania i jesteśmy na bieżąco z trendami.

 

Źródła

https://www.tauron.pl/dla-firm/urzadzenia/fotowoltaika