Strategia ESG, czyli odpowiedzialność w biznesie

Dla coraz większej liczby firm społeczna odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój stają się jednymi z filarów działalności. Wdrożenie efektywnej strategii na tym polu zapewnia wiele korzyści klientom – warto zapoznać się z charakterystyką tego typu działań, by dowiedzieć się, w jaki sposób przedsiębiorstwa przyczyniają się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju.

Co to jest ESG i społeczna odpowiedzialność biznesu?

To koncepcja, która zakłada, że przedsiębiorstwa powinny dążyć nie tylko do maksymalizacji zysków, lecz także do pozytywnego wpływu na środowisko oraz społeczeństwo. Często możemy spotkać się także z angielską wersją tego terminu: corporate social responsibility – w skrócie CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu to jeden z trzech filarów, które budują strategię ESG:

  • E – „environment”, czyli środowisko;
  • S – „social responsibility”, czyli właśnie społeczna odpowiedzialność biznesu;
  • G – „governance”, co tłumaczy się przeważnie jako „ład korporacyjny”.

Wskaźniki dotyczące tych trzech aspektów są wykorzystywane przez różnego rodzaju organizacje i instytucje, by ocenić je pod względem kwestii innych niż finanse. To jednocześnie cenna informacja dla klientów, inwestorów i przedsiębiorców, którzy chcą uwzględnić w swoim codziennym życiu i pracy zrównoważony rozwój. Co więcej, kwestie związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu oraz zrównoważonym rozwojem zyskały na znaczeniu tak bardzo, że w środowisku biznesowym jest to jeden z najważniejszych wyznaczników decydujących o podejmowaniu współpracy z danym przedsiębiorstwem. Rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa również nie jest bez znaczenia, ponieważ stanowi dla przedsiębiorców swego rodzaju motywację do podejmowania kolejnych działań w zakresie CSR.

Polecane  Jak pozyskać klientów, którzy zostaną na dłużej?

CSR, ESG – co to za różnica?

Społeczna odpowiedzialność biznesu oraz strategie ESG to powiązane ze sobą zagadnienia, które skupiają się na uwzględnieniu aspektów społecznych i środowiskowych w rozwoju firmy. Wyniki finansowe przestały być nadrzędną wartością i głównym celem firmy i choć wciąż pozostają na szczycie listy priorytetów, to powoli dorównują im troska o pracowników, szeroko rozumiane otoczenie i warunki oferowane klientom. To, jak ważny stał się zrównoważony rozwój, potwierdzają lokalne i międzynarodowe organizacje i przedsiębiorstwa, które coraz chętniej wprowadzają do swoich struktur specjalistów skupiających się na rozwoju zagadnienia społecznej odpowiedzialności biznesu i zapraszają do współpracy specjalistów, którzy wykorzystują swoją wiedzę i doświadczenie w celu rozwoju przedsiębiorstwa oraz budowania jego pozytywnego wizerunku. CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, choć przez lata stawiano właśnie na nią, okazała się niewystarczająca w obliczu rosnącego kryzysu ekologicznego na świecie. Dopełnieniem do niej ma być strategia zrównoważonego rozwoju ESG.

Zrównoważony rozwój w biznesie

Jak wygląda strategia ESG? To koncepcja zrównoważonego rozwoju, a jej dokładne założenia zależą w pewnym stopniu od charakterystyki działalności danej firmy, jednak najczęściej obejmują dość podobne czynniki. Mowa przede wszystkim o zmniejszaniu negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego, budowie relacji z klientami, partnerami i dostawcami, a także zapewnieniu odpowiednich warunków wszystkim osobom w strukturze firmy. Wszystko to w zgodzie z celami zrównoważonego rozwoju określonymi przez ONZ. Wśród nich znajduje się 17 celów, takich jak np. ochrona różnorodności ekosystemów i zasobów naturalnych, odpowiedzialna konsumpcja, partnerstwo na rzecz celów, a także cele dotyczące kwestii społecznych, takich jak eliminacja biedy, walka z nierównościami społecznymi czy dążenie do wzrostu gospodarczego. Skuteczne wdrożenie takich działań przekłada się na zrównoważony rozwój – wzrost zysków finansowych przedsiębiorstwa łączy się z dodatkowymi korzyściami dla środowiska, społeczności i wszystkich interesariuszy. Co to oznacza w praktyce? Zmniejszanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne powinno rozpocząć się od najmniejszych kroków i budowy kultury korporacyjnej panującej w danej instytucji. Brak papierowych kubków na kawę, segregacja śmieci w biurze, korzystanie z odnawialnych źródeł energii – to tylko niektóre z niewielkich, ale bardzo ważnych kroków, na które powinny decydować się duże firmy. W zależności od obszaru działalności przedsiębiorstwa może ono wprowadzić do swojej oferty tzw. zielone produkty, czyli rozwiązania bądź usługi mające na celu edukację klientów w zakresie ekologii przygotowane w sposób minimalizujący negatywny wpływ na środowisko. Istotny jest także wpływ, jaki przedsiębiorstwo może wywrzeć na społeczeństwo – edukacja, tworzenie miejsc pracy, promocja zdrowego stylu życia i wsparcie lokalnych społeczności to tylko niektóre z działań, które mogą być podejmowane.

Polecane  Społeczna odpowiedzialność biznesu – co to jest?

Strategia i cele ESG – jak je zweryfikować?

Jak sprawdzić, czy i w jakim stopniu dana firma realizuje swoje zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju? Informacji możemy szukać między innymi w raportach branżowych i rynkowych, a także bezpośrednio na stronach poszczególnych przedsiębiorstw. Warto pamiętać, że w zależności od profilu działalności firmy, podejście do tematu może znacznie się różnić. Dokumentem, który pozwoli zweryfikować zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój, jest raport ESG. Powodem, dla którego coraz więcej firm decyduje się na publikację podobnych sprawozdań, jest fakt, że coraz więcej klientów wymaga od firm, z usług których korzystają, transparentności w tym zakresie. Publikując raport ESG, przedsiębiorstwo daje zatem do zrozumienia, że dokłada wszelkich starań, aby realizować cele zrównoważonego rozwoju, i jest w stanie wskazać konkretne kroki, które zostały podjęte. Biorąc pod uwagę rosnącą świadomość społeczeństwa, jest to z jednej strony działanie typowo wizerunkowe, a z drugiej – stające się koniecznością. Raporty ESG zwykle publikowane są na stronach internetowych danych spółek i są powszechnie dostępne dla każdej osoby chcącej się z nimi zapoznać. Raporty ESG publikuje także coraz więcej polskich firm.

Czym jest koncepcja ESG i jakie są jej filary?

Koncepcja ESG odnosi się do strategii przedsiębiorstw uwzględniającej aspekty środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. ESG składa się z trzech głównych filarów: „E” to ochrona środowiska, „S” to społeczna odpowiedzialność biznesu, a „G” to ład korporacyjny. Firmy stosujące ESG starają się osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju, dbając nie tylko o zyski finansowe, ale także o pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko.

Polecane  Rozwój kompetencji – zainwestuj w szkolenia!

Czym różni się CSR od ESG?

CSR to społeczna odpowiedzialność biznesu. Koncentruje się głównie na aspektach społecznych i środowiskowych działalności danej firmy, ale nie obejmuje pełnego zakresu ESG. ESG obejmuje dodatkowo ład korporacyjny (governance) i integruje te trzy filary w spójną strategię.

Jak wdrożyć strategię ESG?

Wdrażanie strategii ESG może obejmować wiele kroków, na przykład zmniejszenie zużycia zasobów naturalnych, promowanie odpowiedzialnej konsumpcji, wprowadzenie ekologicznych produktów oraz edukowanie klientów na temat dbałości o środowisko. ESG w praktyce to również zapewnienie odpowiednich warunków pracy oraz wsparcie dla lokalnych społeczności. Czasem cele ESG mogą zostać przybliżone nawet przez drobne działania, jak eliminacja papierowych kubków czy segregacja odpadów.

Jak sprawdzić, czy firma realizuje cele ESG?

Realizację celów ESG przez daną firmę można sprawdzić, przeglądając raporty branżowe i rynkowe, a także raporty ESG publikowane bezpośrednio przez przedsiębiorstwa. Raporty ESG szczegółowo opisują działania firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju, a także prezentują konkretne kroki podjęte w celu realizacji tych celów. Coraz więcej firm publikuje takie raporty na swoich stronach internetowych.

Dlaczego publikowanie raportów ESG staje się ważne?

Klienci coraz częściej oczekują od firm transparentności w zakresie ich działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Ogólnodostępne raporty pokazują, że firma nie tylko deklaruje zaangażowanie w cele ESG, ale także podejmuje konkretne działania, by je osiągnąć. W ten sposób przedsiębiorstwa budują pozytywny wizerunek, jednocześnie zwiększając swoją odpowiedzialność społeczną i ekologiczną.

Źródła:

  • https://www.parp.gov.pl/csr
  • https://harbingers.io/blog/czym-jest-esg
  • https://www.bosbank.pl/ESG/esg/strategia-i-raport-esg
  • https://www.gov.pl/web/polskapomoc/cele-zrownowazonego-rozwoju#:~:text=Cele%20Zr%C3%B3wnowa%C5%BConego%20Rozwoju%20